Dagens låt är vad jag använder som 'Startblock' vid varje lektion med mina elever. De ska försöka höra vilka instrument som finns med på inspelningen, vilken genre den tillhör och vilket årtionde den spelats in.
Se här

Här är ett kort "facit" för en av dagens låtar som jag använt.

Spice Up Your Life

Spice Girls

Några instrument som finns med på inspelningen

 

Röst

Trum-maskin (programmerade/dator-gjorda trummor - samplade trumset och latino-trummor)

Synth-bas

Piano (Keyboard - ej akustiskt)

Man kan ofta höra när ett instrument är elektroniskt programmerat genom att det låter mekaniskt och mer sterilt i jämförelse med ett akustiskt instrument. Det låter helt enkelt "lite för perfekt".


Vilken/vilka genrer (musikstilar) tillhör låten

 

Dance-pop

90-tals-pop

(Latino-influenser - Salsa, Samba)


Årtionde

 

90-tal

Spice Up Your Life spelades in 1997 och är skriven av tjejerna i bandet tillsammans med två låtskrivare som heter Matt Rowe och Richard Stannard.

Källor:

Spice Up Your Life. (2015, 3 augusti). I Wikipedia. Hämtad från https://en.wikipedia.org/wiki/Spice_Up_Your_Life

Fransson, Per (2015). Mina öron 😉

Gilla Musikmedel på Facebook


    4 har kommenterat på "Dagens låt: Spice Up Your Life – Spice Girls"

    • Mia

      Vad fint att du delar med dig! Jag brukar också börja lektionen med en låt (främst i år 4-6), men har främst inriktat mig på genre, smart att också prata årtionde så blir det musikhistoria också. Vilka årskurser kör du det med?

      • Per Fransson

        Hej, Mia!
        Jag undervisar nu 4-6 + en go klass med 1:or. Jag har testat ‘Dagens låt’ från år 3 upp till 9 och känner att det har fungerat utmärkt. Man får anpassa djupet/svårighetsgraden efter ålder förstås. 1:or är nytt för mig men det lär få bli någon enstaka gång vi lyssnar och kör en lite light-version 🙂

        /Per

    • Mia

      Jag har bara jobbat 2 år på min skola och upplever att eleverna har väldigt svårt att uttrycka sig om sina musikupplevelser. Men man ska ju börja någonstans, det här är ju ett sätt att komma igång! Jag har år 1-9

      • Per Fransson

        Du har hela spektrat! Mycket variation på jobbet, på gott och ont 😉

        Det jag tycker är så bra med att börja varje lektion på det här viset är att jag har chansen att gång på gång ge exempel på hur man kan resonera kring musik. Jag uppmuntrar alltid eleverna att gissa och försöka först men när de inte hittar orden finns man där och ger exempel på ord och termer man kan använda i sitt resonemang. Med tiden är jag säker på att det hjälper dem att utveckla ett rikare resonemang.

        Jag kastar mig också ofta fram och tillbaka mellan gammalt och sprillans nytt så man har möjlighet att fånga allas musiksmak.

        Tack för att du också delar med dig Mia!

Lämna en kommentar

Din email kommer inte vara synlig