Tre år jobbade jag på min förra skola. Nu senaste året var jag föräldraledig första halvan och har gnott och gnetat under den andra för att förverkliga Musikmedel. Nu vill jag tillbaka till klassrummet och gör det på en helt ny skola. Hur ska jag lägga upp min entré och sparka igång läsåret med första musiklektionen?

Du hittar fler tips på musiklektioner här

Första intrycket

Det berömda första intrycket är ju viktigt. Barnen ska lära känna mig och ännu viktigare, jag lära känna barnen. Ingredienserna jag kommer använda är Berättelser och Lek…

Det var en gång en pojke…

Jag kommer berätta om mig själv med en liten “twist”. Jag inleder med “Det var en gång en pojke…” och berättar om mig själv i tredje person. Jag börjar från uppväxten i min hemby och avslutar hur pojken idag hamnat här i rummet vi är, och heter Per 🙂

För att göra berättelsen mer involverande ber jag ibland någon i gruppen att peka på ett instrument i klassrummet. Då går jag fram till instrumentet medan jag berättar om första gången pojken fick spela på just det instrumentet. Sedan spelar jag en snutt innan jag fortsätter berättelsen.

Min tanke är alltså att engagera dem genom mystiken över vem den här pojken kan vara och på så sätt låta dem lära känna mig lite mer på djupet.

Tips att ta med

Hur fångar jag uppmärksamheten?: Använd berättelser. Mystik är ett kraftfullt sätt att hålla uppmärksamheten eftersom vi är programmerade att vilja veta hur det kommer att sluta. (Heath & Heath, 2008)

 

Lära känna eleverna

För att assistera mig och min namn-dysleksi så vill jag förankra deras namn vid något mer än ett ansikte. Därför använder jag en klassisk namn-lek…

Jag heter ? och gillar att lyssna på ?
  • 1

    Stå i ring

  • 2

    Du börjar med att säga: "Jag heter *ditt namn* och gillar att lyssna på *musiksort*

    *Musiksort* kan vara artist, band, musikstil eller ett instrument. När du säger din musiksort gör du samtidigt en rörelse som passar (eller inte passar). Exempel: Jag heter Per och jag gillar att lyssna på hårdrock (headbangar och spelar luftgitarr).

  • 3

    Alla andra i ringen säger "Hej *ditt namn*!"

    Samtidigt gör de rörelsen du valde.

  • 4

    Nu är det elevernas tur

    En efter en berättar de sitt namn och vad de gillar. Alla svarar med personens namn och rörelse.

 

Resten av lektionen sjunger vi tillsammans

Med de äldre barnen (femman och uppåt) kommer jag introducera Önskelappar. Du kan läsa hur de funkar→ här

Med de yngre gör vi vad jag kallar Mysterie-sången.

Mysterie-sången
  • 1

    Förbered innan lektionen

    Gör en numrerad lista på enkla låtar (ex. 1. Imse vimse spindel 2. Kalle Anka 3. Bro bro breja osv.) Klipp ut lappar och skriv ner lika många nummer som finns i listan med låtar. Lägg lapparna i en låda/hink med lock.

  • 2

    Skicka burken runt i ringen och låt alla eleverna blanda - ta emot den i andra änden

    Peppa dem att hålla rörelse på burken hela tiden, den ska aldrig stanna.

  • 3

    Dra en lapp med numret på mysterie-sången

    Numret bestämmer sången i listan - bara du vet vilken det är.

  • 4

    Spela sången

    Be eleverna att sjunga med om de listar ut vilken sången är. Kompa gärna på något instrument och börja med att nynna melodin utan text. Har ingen börjat sjunga med så sjunger du med text.

Efter att du lägger till texten kommer de antingen att sjunga med ganska snabbt eller så visar det sig att de inte kan sången sedan tidigare. Kan de den inte övar ni in den. Kan de den så sjunger ni av hjärtats lust!

Jag upplever det här som ett lite roligare sätt att lära sig och öva mer traditionella sånger.

P.S För dig som är medlem hos Musikmedel jobbar jag på en mysterie-lista med inspelningar till varje låt som enkelt kan spelas upp i klassrummet.

Källor

Heath, C., & Heath, V. (2008). Made to stick. London: Random House UK.

 

Fler tips på musiklektioner?

Klicka här


Gilla Musikmedel på Facebook


    5 har kommenterat på "Tips på musiklektioner: Första musiklektionen med nya elever"

Lämna en kommentar

Din email kommer inte vara synlig