Här kommer ett av mina tips på musiklektioner som är designat för att kunna utföras i vilket klassrum som helst. Inga dyra instrument eller prylar behövs. Kom ihåg att pennan är mäktigare än svärdet och antagligen mer musikalisk också!
Ibland behöver vi påminna eleverna (och oss själva) att musik inte behöver innebära dyra prylar.
Det kan vara så att det inte känns super-spännande att sitta med en penna och vifta. Tillåter man sig däremot att nörda in sig lite och leta efter intressanta ljud och klanger med något så begränsande som en penna, tränar vi på vad jag tycker är ett av livets viktigaste kunskaper. Kreativt tänkande och skapande utifrån de förutsättningar du har.
Du kan alltid göra något (ibland stordåd) från ingenting.
Pennorkester
För de yngre (år 1-4)
Förberedelser
-
1
Plocka fram
Se till att eleverna har tillgång till en penna och en yta att slå den mot (bänk, stol, pall, golv etc.).
Lektionen
-
1
Be alla ta en penna i ena handen.
Varning: De kan mycket väl sluta i två delar. Påminn yxarmarna att slå lagom hårt 😉
-
2
Instruera alla att testa sina ytor (med pennan, den lediga handen och kanske fötterna).
Diskutera varför klangen blir olika beroende på yta och vad du slår den med.
-
3
Skriv upp 2-4 stämmor på tavlan och spela dem tillsammans.
Använd olika klanger ("verktyg") för varje stämma.
-
4
Dela upp gruppen så man ansvarar för en av stämmorna. Spela dem tillsammans, som en ensemble.
Hett tips: Gör ditt arrangemang efter en poppis hit-låt som du nu drar igång så ni musicerar till den.
Exempel finns i slutet

För äldre (år 5-6+)
Förberedelser
-
1
Plocka fram
Se till att eleverna har tillgång till papper, penna och en yta att slå pennan mot (bänk, stol, pall, golv etc.).
Lektionen
-
1
Be alla ta en penna i ena handen.
Varning: De kan mycket väl sluta i två delar. Påminn yxarmarna att slå lagom hårt 😉
-
2
Instruera alla att testa sina ytor (med pennan, den lediga handen och kanske fötterna).
Diskutera varför klangen blir olika beroende på yta och vad du slår den med.
-
3
Skriv upp 2-4 stämmor på tavlan och spela dem tillsammans.
Använd olika klanger ("verktyg") för varje stämma.
-
4
Dela upp gruppen så man ansvarar för en av stämmorna.
Spela dem tillsammans, som en ensemble.
-
5
Dela in i grupper om 3-5st elever. Be grupperna göra egna kompositioner att spela upp för varandra i slutet av lektionen.
• Uppmuntra kreativa idéer för intressanta ljud/klanger.
• Fokusera inte på perfekt notation, låt dem hitta på egna sätt att notera om de vill (kryss, prickar och andra symboler funkar fint!).
• Se till att varje framträdande belönas med rungande applåder.
Ett exempel du kan använda
Två populära låtar (i början av 2016) att spela till
Faded - Alan Walker
Dying For You - Otto Knows
Fler tips på musiklektioner?
Gilla Musikmedel på Facebook